Asiakkaiden valinta
Työtoimintayksiköt ja asuntolat ovat hyvin "turvattomia" ääniherkille siinä mielessä, että niistä voi milloin tahansa muodostua huomattavan meluisia ja äänekkäitä. On kokemuksia siitä, että päivätoimintapaikoissa asiakkaiden lukumäärää on yllättäen lisätty, ja uudet asiakkaat ovat olleet erittäin kovaäänisiä ja häiritseviä. Myös asumisyksikköön voi muuttaa tällaisia uusia asiakkaita. Ääniherkällä ei kyseisessä tilanteessa ole muuta mahdollisuutta kuin yrittää löytää toinen päivätoiminta- tai asumispaikka, jossa toivon mukaan olisi hieman rauhallisempaa.
Asiakaspaikkojen
lisäämiseen ja erilaisten asiakkaiden valitsemiseen voi olla useita syitä. Kunnassa ei mahdollisesti kiinnitetä
lainkaan huomiota asiakkaiden vammaisuuden laatuun. Tai vapaita asiakaspaikkoja
ei yksinkertaisesti ole ollut tarjolla, ja uudet asiakkaat on vain jouduttu sijoittamaan
jonnekin.
Käytäntö voi muuttua mahdollisesti myös siksi, että kunnan vastaava toimihenkilö
on vaihtunut ja uuden viranhaltijan näkemys yhtenäisen asiakasrakenteen tarpeesta on erilainen. Syitä kuvatun kaltaiseen tilanteeseen voi olla monia.
Jotta edellä kuvatun kaltaisia tilanteita ei pääse syntymään, ääniyliherkkyyden (ja rauhallisuuden) ottaminen huomioon asiakaskriteerinä on äärimmäisen tärkeää. Tämän johdosta aiemmin kuvatut kriteerit "sementoidaan" Hiljaisen Kylän toimintaperiaatteisiin. Käytännössä siten, että ne kirjataan yhteisön sääntöihin.