Säädökset ja todellisuus
Vammaispalvelulain
3 §:n 1 momentissa todetaan, että "Kunnan on huolehdittava siitä, että
vammaisille tarkoitetut palvelut ja tukitoimet järjestetään sisällöltään ja
laajuudeltaan sellaisina kuin kunnassa esiintyvä tarve edellyttää". Saman
pykälän 2 momentin mukaan "Tämän lain mukaisia palveluja ja tukitoimia
järjestettäessä on otettava huomioon asiakkaan yksilöllinen avun tarve." (Laki vammaisuuden perusteella järjestettävistä palveluista ja tukitoimista, https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1987/19870380).
Sosiaalihuoltolain
4 §:n 1 momentin 1) ja 2) kohdissa todetaan, että asiakkaan etua
arvioitaessa on kiinnitettävä huomiota siihen, miten eri toimintatavat ja
ratkaisut parhaiten turvaavat asiakkaan ja hänen läheistensä hyvinvoinnin,
asiakkaan itsenäisen suoriutumisen ja omatoimisuuden vahvistumisen sekä läheiset
ja jatkuvat ihmissuhteet. Em. pykälän 2 momentissa todetaan, että
sosiaalihuoltoa toteutettaessa on kiinnitettävä huomiota
erityistä tukea tarvitsevien
asiakkaiden edun toteutumiseen. Myös perustuslain 19 §:ää on tulkittu siten,
että sosiaali- ja terveyspalvelujen riittävä tarve pitää arvioida
yksilöllisesti. Säännöksessä tätä ei erikseen lue, mutta
perustuslakivaliokunnan eri lausunnoissa asia on selkeästi todettu.
On helppo todeta, että lain
edellyttämät
linjaukset eivät toteudu
ääniherkkien kohdalla. Tämä ei ole vähämerkityksellinen asia. Kovat äänet aiheuttavat näille ihmisille paitsi pelkoa usein jopa fyysistä kipua. Tällaisessa ympäristössä eläminen vaikuttaa väistämättä myös psyykkiseen terveyteen, minkä seurauksena syntyy vakavia henkilökohtaisia tragedioita. Samalla yhteiskunnan avun tarve näille vammaisille todennäköisesti
lisääntyy.